مراحل ساخت باکت بیل مکانیکی
مراحل ساخت باکت بیل مکانیکی : باکت بیل مکانیکی یا همان لودر در اصطلاح مصرف کنندگان می باشد مانند هر قطعه مکانیکی دیگر مراحل ساخت بسیار مختلفی را داشته است. بکت بیل مکانیکی وسیله ای که شامل بازوی مفصلی، باکت و کابین گردان بر روی خود و در زیر نیز زنجیر یا چرخ لاستیکی را برای حرکت را دارد. بیل مکانیکی از ماشین آلات سنگین راه سازی ، عمرانی و مهندسی است. سیر تحول بیل های مکانیکی از بیل هایی که با نیرو محرکه بخار کار می کردند تا به امروز دست خوش دگرگونی های بسیار فرآوانی بوده است، اما پرمصرف ترین انواع بیل مکانیکی، که ساخت آن بسیار زیاد است، نوع باکت بیل مکانیکی دیزلی می باشد.
از قابلیتهای ساخت این ماشین مکانیکی میتوانیم به نصب چکش (پیکور) که بسیار پرکاربرد است اشاره کنیم. نصب چکش هیدرولیکی یا پنوماتیک بجای باکت این دستگاه، این امکان را فراهم میکند که سطوح و حجمها سنگی یا بتونی را که بنا به دلایلی نمیتوان با مواد منفجره و یا کمپرسور تخریب شود، بهوسیله مجموعه این دو وسیله (بیل و چکش) به خوبی تخریب کنند.
قطعات بیل مکانیکی مهمترین مرحله ی ساخت باکت بیل مکانیکی:
امروزه بیل های مکانیکی بسیار پیشرفتهای در بازار وجود دارند و کارخانه های ساخت باکت بیل مکانیکی همواره فعالیت های بسیار زیادی را در این حوزه انجام می دهند. مهمترین بخش از مراحل ساخت و تولید باکت بیل مکانیکی شاخت قطعات می باشد. با ما همراه باشید تا قطعات باکت بیل را به شما نشان دهیم:
پیشنهاد داغ مقاله مراحل ساخت باکت بیل مکانیکی : باكت بيل مكانيكى
-
قسمت گردان
اتاقک ،کابین بیل مکانیکی یا محل نشستن هدایتکنندهی بیل مکانیکی می باشد (که جزو اصلی ترین قطعات بیل مکانیکی به حساب میآید) معمولاً به صورت گردان می باشد. در حقیقت اتاقک و بازوی بیل روی یک صفحهگردان ســـوار اند تا بیل مکانیکی بتواند در حالی که در یک محل ثابت است در جهات بسیار مختلفی قرار بگیرد و عملیات حفاری را به صورت بسیار گستردهتری انجام دهد. این صفحه گردان اصطلاحا دنده گردان نیز نامیده می شود که از نوع بلبرینگ های کف گرد است.
-
چرخها
امروزه بیل های مکانیکی در دو مدل چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری تهیه و تولید می شوند که در مدل چرخ زنجیری اجزای تشکیل دهنده آن شامل: نوع خاصی از صفحات فلزی فورج شده که اصطلاحا زنجیر نامیده می شوند ، رولیک ، دنده اسپراکت ، آیدلر غلطکی نیز نامیده می شود وجود دارند، زنجیر سفت کن و …از نام های دیگر می باشد.
-
سر بیل
قسمتی که عملیات آخر و نهایی را بر روی سنگ یا خاک انجام می دهد سر بیل می باشد. قسمت جلویی بیل مکانیکی که با زمین تماس بسیار زیادی دارد را به نام باکت (Bucket) معرفی می کنند. کلمهی باکت به معنی سطل می باشد، چون مقدار زیادی خاک در آن جمع میشود. لازم به ذکر است که این قسمت می تواند بسیاری از لوازم حفاری دیگر را به خود متصل نماید و عملیات حفاری بسیار متفاوتی را انجام دهد. به عنوان مثال پیکور (چکش هیدرولیکی) می تواند قدرت بسیاری را برای خرد کردن انواع سنگ ها را تامین نماید. از جمله لوازم دیگر می توان به ریپر ، ویبراتو ، چنگک و … اشاره کنیم.
ساخت دکل و استیک در باکت بیل مکانیکی چیست؟
ساخت دکل و استیک در باکت بیل مکایکی، در تمام عملیات های حفاری نقشهای اصلی را بازوها و مفاصل (دکل ئ استیک) بازی میکنند. بیل مکانیکی یک بازوی بلند و قوی دارد. این بازو شبیه دست انسان دارای چندین مفصل مختلف است. مفصلها، هم در دست انسان و هم در بیل مکانیکی، امکان خم و راستشدن و حرکت بازو در زاویههای بسیار مختلفی را به وجود میآورند. به این ترتیب بیل مکانیکی در محل مورد نظر، عمل خاکبرداری را به راحتی انجام میدهد.
موتور دیزلی در ساخت باکت بیل:
همانطور که میدانید موتور دیزل نوعی موتور درونسوز می باشد که برای تولید نیرو از چرخه دیزل در آن بسیار استفاده می شود. بر خلاف موتور درونسوز جرقه ای، عامل احتراق تراکم متریال است. بدین معنی که مخلوط سوخت و هوا در تراکم بسیار بالا و بدون جرقه، عمل احتراق را به سرعت صورت می دهند. بر روی بیل های مکانیکی یک موتور دیزلی سوار می باشد که وظیفه تولید نیرو را بر عهده می گیرد و با کمک پمپ هیدرولیکی ، سلکتور و … عملیات حفاری را به سرعت صورت می دهد.
پمپ هیدرولیکی در مراحل ساخت لودر مکانیکی:
پمپ هیدرولیکی وظیفه ی تولید دبی روغن را در لودر بر عهده دارد، توان ورودی خود را از موتور دیزل می گیرد و توان هیدرولیکی را به عنوان خروجی تحویل لودر می دهد. این پمپ یکی از اجزای بسیار مهم بیل مکانیکی به حساب می آید که تاثیر بسیار زیادی بر روی ساخت باکت بیل مکانیکی دارد.
سلکتور در ساخت لودر مکانیکی چیست؟
سلکتور یا همان شیر تقسیم ورودی خود را از پمپ هیدرولیک می گیرد و فشار و دبی روغن را به جک های هیدرولیکی و هیدروموتور ها به میزان بسیار مناسب و یکنواخت تقسیم می نماید.
اجزای تشکیل دهنده ساختمان بیل در مراحا ساخت کدام اند؟
- باکت (جام)
- دکل (تیرک اصلی)
- استیک(بازوی جام)
- شاسی یا بدنه باکت بیل مکانیکی
جام ها با عرض های مختلف از ۷۵ سانتی متر تا ۱۲۰ سانتی متر برای ساخت بیل ها و لودر وجود دارند و اغلب بخش بالایی جام عریض تر از بخش پایین آن می باشد. این مورد از اصطکاک لبه جام کاسته و سبب تسریع عمل تخلیه می باشد.
ساخت بیل مکانیکی در چند نوع است؟
باکت بیل های مکانیکی در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی در صنعت ساختمان سازی و پروژه های عمرانی تولید شده و به کار گرفته می شوند. بیل های مکانیکی و هیدرولیکی برای انواع گودبرداری با عمق های بسیار مختلف و بر روی انواع خاک کاربرد فراوانی دارند. این نوع از ماشین آلات عمرانی به تنهایی قادر نمی باشند که به حفر گودال بر روی بسترهای سخت سنگی حفاری را انجام دهند. حفاری زمین های صخره ای و سنگی توسط باکت بیل مکانیکی با کمک سایر ابزار و ماشین آلات حفاری از قبیل چکش هیدرولیکی (پیکور) ، ریپر، مواد منفجره و … به راحتی امکان پذیر می باشد. باکت بیل مکانیکی علاوه بر حفر کانال و گودال، می تواند خاک و سنگ های حاصل از حفاری را بار وسایل نقلیه کند. پیش از انجام عملیات حفاری توسط باکت بیل مکانیکی، لازم می باشد محدوده سایت مورد نظر از انواع موانع طبیعی و انسانی پاکسازی شود.
باکت بیل های مکانیکی در سایزهای زیر در تراک قطعه قابل ارائه می باشد:
- باکت بیل مکانیکی عرض ۴۰ سانت،
- باکت بیل مکانیکی عرض ۵۰ سانت،
- باکت بیل مکانیکی عرض ۶۰ سانت،
- باکت بیل مکانیکی عرض سانت،
- باکت بیل مکانیکی عرض ۸۰ سانت،
- باکت بیل مکانیکی عرض ۹۰ سانت،
- باکت بیل ۷۰ مکانیکی عرض ۱۰۰ سانت،
- باکت بیل مکانیکی عرض ۱۱۰ سانت،
- باکت بیل مکانیکی عرض ۱۲۰ سانت،
- باکت بیل مکانیکی عرض ۱۳۰ سانت،
- باکت بیل مکانیکی عرض ۱۴۰ سانت،
- باکت بیل مکانیکی عرض ۱۵۰ سانت،
- باکت بیل مکانیکی عرض ۱۶۰ سانت،
- باکت بیل مکانیکی عرض ۱۷۰ سانت،
- باکت بیل مکانیکی عرض ۱۸۰ سانت،
- و سایزهای در خواستی …